چیپ AMD حاضر در پلی‌استیشن 5 از Ray Tracing سخت‌افزاری بهره می‌برد

کنسول نسل بعدی سونی یعنی پلی استیشن 5 که ظاهرا در تعطیلات سال 2020 عرضه می‌شود، از چیپ سفارشی بهره می‌برد که مناسب 4K بوده و البته از سرگرمی‌های 8K نیز پشتیبانی می‌کند. این چیپ چند برابر نسل فعلی قدرت دارد تا بتواند از اهداف بلند پروازانه نسل بعد پشتیبانی کند.

سونی می‌گوید Ray Tracing (به شکلی که آنها مد نظر دارند) تبدیل به یک نکته مهم برای گیمینگ خواهد بود و آنها با طراح چیپ خود یعنی AMD همکاری کرده‌اند تا شتاب دهنده سخت افزاری را برای Ray Tracing اضافه کنند، و نه این که تنها چیزی از پیش آماده یا شبیه سازی شده از طریق GPGPU.

Mark Cerny معمار سیستم در مرکز سونی ایالات متحده، در یک مصاحبه با Wired برخی جزئیات سخت افزاری سخت افزار بعدی را توضیح داده که چطور قرار است تاریخ ساز شود.

شتاب دهنده سخت افزاری در سطح سخت افزار گرافیک تعبیه شده، چیزی که من فکر می‌کنم نکته مهمی برای کاربران ماست.

فارغ از افزایش قدرت پردازشی خام، سونی روی حافظه و حافظه‌های ذخیره سازی نیز تمرکز ویژه‌ای داشته. هر دو به هم وابسته هستند و با حافظه‌های ذخیره سازی سریع بر پایه NAND، سونی می‌تواند مدیریت حافظه را طوری تنظیم کند که مقدار بیشتری از منابع پردازشی آزاد شوند. از طرف دیگر AMD اما درباره Ray Tracing روی گرافیک‌های Radeon خود سکوت اختیار کرده و سخنی به زبان نمی‌آورد. مدیر عامل شرکت Lisa Su درباره برجسته بودن این فناوری گفته

این تنها یکی از تکنولوژی‌های متعدد این روزهاست

گرافیک‌های خانواده Navi که در اواسط 2019 عرضه شدند Ray Tracing سخت افزاری را در خود جای نداده‌اند. گرافیک حاضر در چیپ نیمه سفاری پلی استیشن 5 نیز در طی آخرین گزارش‌ها بر پایه معماری RDNA خواهد بود.

(1 رای)

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

  • reza

    نصف چیزایی که توی دنیای کارت گرافیک تبلیغ می کنند هایپه مثلا دی ایکس 12 سرعت بازی رو دو برابر میکنه گر چه کاملا غلت نیست اما مثل تبلیغاتی که ازش میکردن نبود نهایت چند فریم اضافه میکرد و جز موارد نادر که رم گرافیکی 2 برابر میشد همچین تاثیری نداشت ری تریسنگ هم همین طوری نفس کارت گرافیک را میگره چیزی حدود 40 درصد در عوض چیزی را عرضه میکنه که با فیک شده اش در ظاهر فرق نمیکنه البته نمیگم بده به شرطی که پردازنده های گرافیکی در آینده اونقدر سریع بشند که این مقدار بیاد زیر 10 درصد یا حتی کمتر سونی هم احتمالا یک پردازنده اختصاصی برای ری تریسینگ استفاده میکنه تا از رقباش جلو بزنه که در انتها به نفع کاربرا و گیمرها تموم میشه ... .

    0 پاسخ
  • آخرین پاسخ من به کاربر گرامی، xenix(چون دیگر، فلش پاسخ، وجود نداشت!!) : بله، منهم به همین نکته اشاره کردم که سریr7_r9200 از amd,حامل اولین نسل از معماری GCN بودند و بادونسل متوالی از انویدیا، بخوبی رقابت کردند و بعد هم گفتم که متاسفانه، بهینه سازی های مطلوب و متناسب با زمان و رقابت در rx480/fx580 صورت نگرفت.(حالا، شما، جزییات را بیشتر باز کردی.)...ولی همینقدر بگویم که همان کارت r9290x قدیمی من، هنوز بازی گرافیکی farcry newdawn را با حداکثر تنظیمات، در رز لوشن fhd, بطور میانگین، در بنچمارک گیری، عدد ۶۰_۶۵ fps میدهد و یک علت که دیگر، دنبال کارت جدید نرفتم؛ عملکرد(هنوز بسیارخوب) این کارت در رزولوشن fhd است...در خوبی amdهمین بس که دو شرکت معتبر سونی و مایکروسافت، سالهاست به amd اعتماد دارند وزمام کارها را به وی، سپرده اند...منتظرم تا کنسول های جدید بیایند وبعد در مورد خرید کارتهای پرچمدار آتی، تصمیم بگیرم.

    0 پاسخ
  • RX 290X یه شاهکار به حساب میاد کارت قوی و خرجونی هست راحت تا ۲سال دیگه هم پاسخگوی نیازهات هست.

    0 پاسخ
  • بشخصه با جمله اخری شما بسیار موافقم . کلا رقبای AMD همیشه جنجال ساز بودن ...از شکایت هایی که اینتل از بدو شروع کار از AMD میکرد وراهی پیش نمیبرد. از همین چند سال پیش بود انویدیا تمامی شرکت های سازنده نسخه کاستوم کارت گرافیک بخاطر برند تحت فشار قرارشون داد.
    AMD همینش خوبه سرش به کار خودشه. اون چند سال سکوت پیشه کرد و با رایزن به اوج برگشت.والا میتونست با جنجال و شایعه پراکنی اینتلو به حاشیه بکشونه.
    خلاصه در زمینه کارت گرافیک هم پیشرفت زیادی داشته داشته(البته هنوز مشتاق عرضه بالا رده های ناوی هستم).
    خوش حال میشم با شما در چنین زمینه هایی بحث و گفت و گو کنم=smile

    0 پاسخ
  • سلام پژمان جان.محبت داری و البته، شما، همیشه استاد منی...قدیم ها، وقت بیشتری داشتم و هرچه مجله، هفته نامه، ماهنامه و...در زمینه سخت افزار بود را می خریدم و بیشترشان را می خواندم‌.(الان، متاسفانه بعلت گرانی/کمبود کاغد، اغلب این نشریات از گردونه، خارج شدند و بهمان نسبت هم، مطالعه من، کم شد؛چون هنگام مطالعه روی کاغذ، آرامش و تمرکز بیشتری داشتم...در آن زمانها، روی معماری و سیاست های شرکت های سخت افزاری، زوم زیادی می کردم و خوشبختانه، گاهی مثل الان که زیاده گویی کردم؛ مطالب بذهنم می آیند و اتفاقا، امروز کلی مطلب در مورد کارت های گرافیک، درخاطرم مرور می شد.لذا، بعنوان شاگرد، در خدمت شما هستم و آنها را بازگو می کنم./ممنونم از محبت و التفات شما.:)

    0 پاسخ
  • در پاسخ به: PEJMAN

    در جواب دوست عزیز آقای مداحی

    0 پاسخ
  • من روز اول گفتم ray سلیقه اییه و بدرد همه بازیا نمیخوره شما داری مثلا تو apex شلیک میکنی برات مهم نیست سایه بیفته نیفته اصن حواست نیست به اون تو بازی
    یه چیزی که فکرشو میکنم میبینم قرار یه چیپ بیاد
    که بعد از gpu قرار میگیره که کاری که gpu نمیتونه انجام بده یه چیپ سر خروجی gpu قرار میگیره که حالا فک نکنم شتاب دهنده باشه یه فناوری جدید باشه قدیما اولین کامپیوتر gpu نداشت با ic که از بقیه دستور میگرفت پیکسلای مانیتور رو نشون میداد با حروف و اعداد به رنگ سبز بعدش gpu اومد الانم فکنم میخواد یه همچین اتفاقی بیفته gpu بشه فقط برای محاسبه گرافیکی بعدش واسه طراحی های صحنه و تغییر حالت صحنه
    یه چیپ جدید بیاد
    دور از انتظار نیست

    0 پاسخ
  • تهش ری تریسینگ یه جنگ تبلیغاتی علیه AMD بود.فناوری که کارت های امروزی هنوز از عهدش درست برنمیان.مگر در بالا رده های گران قیمت.
    راستش برا من که جذابیتی نداشت چون ویدیو های بسیاری برای مقایسه دیدم واصلا تغییری حس نمیکردم فقط زمانی که ویدیو رو نگه میداشتی وبه دونقطه مشابه از عکس ها خیره میشدی تفاوت ناچیزی رویت میشد .به عنوان پشرفت جای خوشحالیه ولی هنوز نتونسه به بلوغ برسه.اونقدر که انویدیا سرش مانور داد و مصاحبه های جنجالی مدیر عاملشو....
    اما چیزی که معلومه AMD برای کارت های بالاتر از 5700xt به احتمال بسیار بالا, ری تریسینگ رو خواهند اورد

    0 پاسخ
  • سلام.موافقم."اصلا، من در موفقیت این نوآوری، برای درازمدت و باوجود پیشرفت های سخت افزاری آینده هم، تردید دارم"...مثال می زنم: یکی از فناوریهایی که انویدیا، سالهای دور معرفی کرد( و اتفاقا، خیلی هم در فروش کارتهایش، موثر بود.) فناوری (physics(phyx وبا تاکید زیاد، روی هسته های کودا بود. اتفاقا، اوایل، این فناوری را بنحوی در اختیار amd هم قرار داد؛ ولی بعدا پشیمان شد و از amd سلب امتیازش کرد.سالهای قبل، گزینه phyx در تنظیمات خیلی از بازیها وجود داشت که البته، فعال کردنش هم مترادف بود با افت فریم زیاد.اما، شرکت هایی که اتفاقا پیشرو بودند و لااقل، در گرافیک، حرف اول را می زدند؛ مثل crytek، هیچگاه از این فناوری زاید در سه گانه کرایسیس، استفاده نکردند.شبیه ترین بازی به سری کرایسیس که از موتور گرافیکی dunia استفاده می کند و اتفاقا از همان موترگرافیکی قدرتمند cryengine مشتق و زاییده شده؛ سری farcryاست که در این سری هم، هرگز گزینه phyx در تنظیمات، تعبیه نشد.( اوایل که تعداد هسته های cuda کم بود و مثلا در کارت بیادماندنی 9600gt فقط، ۵۰ عدد بود؛ یکی از دلایلی بود که بازیهای گرافیک محور، از این آپشن، استفاده نکنند؛ ولی الان چطور؟ الان که هزاران هسته کودا در کارت های انویدیا است؛ چرا دیگر این گزینه در بازی های معروف، دیده نمی شود؟ نکته جالبتر اینکه در دوهفته نامه فقید عصر ارتباط؛ از نکته خوبی پرده برداشته شده بود: در اغلب بازیهای ضعیف که اصلا، در زمان خودشان هم، مطرح نبودند؛ این گزینه وجود داشت و در اغلب بازیهای معروف، این گزینه نبود و توجیح نویسنده این بود که انویدیا به شرکت های نرم افزاری فقیر(اروپای شرقی)، پول می دهد تا این تکنولوژی کم ارزش را در تنظیماتشان، تعبیه کنند..الان هم، بنظر من، همان جنجال زیرکانه، مجددا از سوی انویدیا شروع شده تا فاصله اش را با amd، بیشتر کند. ولی، شخصا بتجربه اعتقاد دارم که این مورد جدید هم، بتدریج، کم رنگ یا حتی محو می شود.(حرفهای زیادی برای گفتن در حوزه گرافیک دارم که دیگر زیادی طولانی شد و بعدا، نظرات و مطالعاتم را می نویسم.)
    نتیجه گیری: بنظر شخصی من(که احتمالا،خیلی ها مخالف خواهند بود.) انویدیا، بمراتب، پدرسوخته تر از اینتل است!!

    0 پاسخ
  • فقط میخوام یه چیزی رو برات اصلاح کنم 9600GT دارای 32 CUDA بود.
    انویدیا بلده چطور از برگ برنده‌ش استفاده کنه.
    CUDA برای انویدیا حکم EU برای اینتل و SP برای AMD هست.بحث Physx با CUDA فک کنم فرق داشته باشه.
    در هر صورت انویدیا بلده چطوره کاربرانش رو بازی بده البته ناگفته نماند که AMD هم با معماری فسیل GCNش تو این قضیه نقش داشت.

    0 پاسخ
  • سلام رفیق شفیق. ممنونم از توجهت و زمانیکه، برای خواندن مطالبم، گذاشتی...شماکه سروری؛ من فقط بخاطر سپری کردن زمان بیشتری از عمر، تجربیات و خاطرات زیادی دارم که یکدفعه، بذهنم می آیند./محبت کردی که به عرایض حقیر، التفات کردی.ممنونم.

    0 پاسخ
  • GCN نسبت به TeraScale3 خیلی قدرتمند بود ولی متاسفانه GCN1باGCN5 اختلافشون به 5در100 هم نمیرسید.یعنی AMD عملا فقط تعداد SPها و ROPs و TMU رو تو این نسل انجام میداد و هیچ بهینه سازی محسوسی هم براش در نظر نمیگرفتن.
    GCN در 3سال اول خیلی از محصولات همرده ی انویدیایی جلوتر بود ولی تقریبا با معرفی پاسکال انویدیا گورش عملا کنده شد.

    0
  • درمورد، تعداد هسته های کودای 9600Gt، من عددی تقریبی در ذهنم مانده بود که تو، تعداد دقیقش را ذکر کردی و سپاسگزارم...در مورد معماری فسیل GCN که اشاره کردی؛ باید روی نکته ای، پافشاری کنم:واقعیت اینست که از اواخر دهه 90 میلادی تا چندسال پیش، خودم، اغلب کارتهای پرچمدار(درهرمقطع، از یکی از این دوشرکت)، را داشته ام و لذا، بمرور، متوجه شدم که خیلی از مطالب مکتوب، با واقعیت، انطباق ندارند.(در داخل، نویسندگانی مثل آقای آریایی را داریم که اصلا، سورس مطلب را زیرکانه، تغییر می دهند و در خارج هم، خیلی از سایت های معروف، باهمه اعتبارشان، گاهی پول یا امتیازی دریافت می کنند و در نتایج و گزارشات، دست می برند‌یک مورد، همین معماری GCN بود که اتفاقا، شروعی طوفانی داشت و من همان اول کار، کارت 290x oc را خریدم...این کارت در پاسخ به GTX780 انویدیا عرضه شد و براحتی، آنرا مغلوب کرد. لذا، انویدیای جاه طلب که اصلا، تحمل شکست ندارد؛ بلافاصله، GTX780ti را با قیمت بمراتب بیشتر، عرضه کرد‌.یادم است زمانیکه قیمت r9 290x، حدود ۲۱۰۰۰۰۰ بود؛ قیمت رقیب انویدیایی، از ۳۰۰۰۰۰۰، شروع می شد.یکی از شایعات جالب والبته مزخرف در مورد r9 290x(هم در سایت های خارجی و هم در داخل)؛ این بود که دمای این کارت به ۹۲ درجه در حداکثر لود کاری می رسد و بسیار، آسیب پذیر است.والله، من این کارت را اینهمه سال،هنوز دارم(نسخه oc) و بیقین می گویم که دمای این کارت، هیچگاه از حدود ۷۰(حتی با اورکلاک مضاعف)، تجاوز نکرد!!(ولی هنوزهم، عدد ۹۲، در ذهن خیلی ها، حک شده و پاک نمی شود.)/نکته دیگر: این کارت در بنچمارک های اولیه، عقب تر از کارت جدیدتر و البته گرانتر gtx780ti بود؛ اما بمرور زمان، ورق برگشت و بعد از اراییه درایورهای متوالی از amd، ورق داستان عوض شد؛ تا جاییکه تا یکسال بعد، دیگر، اثری از رقیب انویدیایی در برخی بنچمارک ها نبود یا بمراتب عقب تر از کارت amd بود و حالا، کارت قدیمی amd داشت با gtx970/gtx980 دست و پنجه نرم می کرد.( که البته، gtx970 هم بخاطر گندی که بالا آورد و شاید، جای دیگری مرورش کنیم؛ عملا، از گردونه رقابت خارج شد.)...بنابراین همین کارت قدیمی، عملا با دو نسل از کارتهای انویدیا، رقابت کرد...لذا تاکیید می کنم که شروع GCN، طوفانی بود؛ ولی بعدها، باعرضه rx480/rx580 چندان روند توسعه را بخود ندید.( گاهی، یاد حرف رامین trader می افتم که می گوید محصولات amd، توپرترند و بیشتر، در بازار دوام می آورند و من، اینرا بارها در عمل، تجربه کرده ام ولی متاسفانه، برخی این حرف رامین را، بسخره می گیرند و منظورش را درک نمی کنند.)/ خلاصه بحث داغی شروع شده و امیدوارم که در آینده، از زوایای دیگری به مرور تاریخچه رقابت ایندو شرکت، بپردازیم.مجددا،از توجهت، سپاسگزاری می کنم.

    0

دیدگاه خود را اضافه کنید.

ارسال دیدگاه به عنوان مهمان

0
دیدگاه شما پس از بررسی منتشر خواهد شد.

تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.