خبر خوش: انویدیا DXR را به کارت گرافیک های دیگر هم آورد؛ حتی قدیمی ترها!

با معرفی کارت گرافیک های NVIDIA GeForce RTX 20، دو گونه هسته جدید با عناوین RT و Tensor بدانها افزوده شد؛ چندین ویژگی هوش مصنوعی از جمله پشتیبانی از کتابخانه سطح پایین DXR یا همان فناوری Real Time Ray Tracing نیز به دنیای کارت گرافیک ها پا نهاد.

اما به دلیل قیمت بالای این کارت گرافیک ها، انویدیا کارت گرافیک های GTX 1660/1660 Ti را معرفی کرد که البته می دانیم که به زودی کارت گرافیک GTX 1650 نیز بدانها افزوده خواهد شد. این کارت گرافیک ها فاقد ویژگی های هوش مصنوعی، از جمله DXR بوده اند؛ اما انویدیا امروز با یک خبر جذاب، گیمرها را خوشحال کرده است. این خبر چیست؟

انویدیا اعلام کرده است که در درایور بعدی خود، امکان پشتیبانی از فناوری Real Time Ray Tracing را به کارت گرافیک های سری GTX 1000 و GTX 16xx خواهد آورد! بدین ترتیب یکی از برترین ویژگی های کارت گرافیک های سری NVIDIA GeForce RTX 20 به درون مدل های Pascal و میان رده های Turing خواهد آمد؛ هر چند که بسیاری از ویژگی های هوش مصنوعی، همچنان تنها در کارت گرافیک های NVIDIA GeForce RTX 20 اجرا خواهند شد.

فناوری Real Time Ray Tracing

اجرای این تکنیک توان پردازشی بالایی را طلب می کند؛ در نتیجه انویدیا تذکر داده است که کارت گرافیک های GeForce که از ابتدا فاقد این ویژگی بوده اند، به طور حتم امکان اجرای آن را مانند کارت گرافیک های RTX پیدا نخواهند کرد؛ همچنین مقداری کاهش نرخ فریم نیز در این کارت گرافیک ها طبیعی است. همچنین تمام کارت گرافیک های سری Titan X, Titan V و Titan XP نیز این قابلیت را دریافت خواهند کرد. و اما در مورد تکنیک DLSS یا همان Deep Learning Super Sampling هم انویدیا نکاتی از اضافه کرده است؛ تکنیک DLSS همچنان تنها توسط کارت گرافیک های سری RTX اجرایی شده و به مدل های دیگر وارد نمی شود. به هر حال به دلیل استفاده از هسته های RT و Tensor، برخی ویژگی ها خصوصا در رندرینگ هوش مصنوعی، تنها برای این مدل ها باقی می ماند.

(6 رای‌ها)

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

  • فرزاد اونجا که گفتم دارندگی و برازندگی طعنه نزدم ... هر کی داره نوش جونش بگیره حالشو ببره ...ناراحت نشو منظوری نداشتم ......یه واقعیته......بقیه حرفاتم کاملا قبول دارم توی ایران 3 سال باید کار کنی و نخوری و جمع کنی تا بتونی یه سیستم بخری :l:l:lو اینگه دقیقا درست میگی داشتن یه مانیتور خوب خیلی تاثیر گزاره فقط چون 24 ری جلوی چشمه دیده نمیشه تاثیرش و همه دنبال سی پی یو و گرافیک هستن ...یجورایی مثل عینک برای ادمای عینکیه خیلیاشون هزینه زیادی نمیدن برای عینک ..من خودم عینکی هستم سر همین این حرف رو زدم ....خدا کنه اوضاع یکم درست شه بشه زندگی کرد ...

    0 پاسخ
  • در پاسخ به: morteza

    عزیزی. میدونم طعنه ای نگفتی منم ناراحت نشدم. من از این ناراحتم که یه اوضاعی شده که یه چنین چیزهای نرمالی تبدیل به رویاهای دست نیافتنی برای علاقه مندان سیستم در ایران شده وکسانی مثل من که یه زندگی بسیار معمولی در اروپا داریم میتونیم تا حدی به خواسته هامون جامعه عمل بپوشونیم ولی در ایران هموطنان من از اینها محروم هستند. منم اگه میموندم تو ایران باید فقط نگاه میکردم که قیمتها چجوری بالاتر میره و این محصولات دست نیافتنی تر. امیدوارم شرایط بهتر بشه هرچند هیچ نشانه ای از بهتر شدن وجود نداره متاسفانه.

    0 پاسخ
  • حمید

    انویدیا داره با سیاست های قیمتیش داره بیراهه میره افت قیمت سری 1060 کافی نیست افزایش کارایی سری 20 ده تا بیست درصده مواردی کمتر دلیل ذوق زدگی خیلیا رو نمیفهمم واقعا قبول کنیم که شرکتها با مشکلات بزرگی در طراحی و خلاقیت روبرو شدن الان مشکلات بزرگی در مصرف انرژی و تولید گرما دارن و تو بازی دمای این کارتها به هشتاد درجه میرسه و عمر کارتها کاهش پیدا میکنه و برگشتی گارانتی اونها بیشتر میشه و حاشیه سودشون کم میشه و با حیله های بازار یابی مانند همین بوق هوش مصنوعی و سناریو سازی سعی در فروش معماری های کهنه قدیمیشون دارن همین اینتل هم درگیره ولی با افزایش کش و تعداد هسته ها داره روی ضعف هاش سرپوش میزاره بنظر من وقتشه شرکتهای تولید کننده کارت گرافیک باید روی بیارن به تولید پردازنده های گرافیکی مانند سی پی یو و روی مادربورد مانند سی پی یو بخشی روی اون درنظر بگیرن و معماری برد ها رو تغییر بدن اینکار باعث میشه هزینه هاشون کمتر بشه و سودشون بالاتر بره و متمرکز بشن روی طراحی معماری و تعداد هسته ها و افزایش پله ای کش و کوچکتر کردن معماری نانومتری و هزینه برد و حافظه و فن و خنک کننده و شرکتهای ریسلر و حذف میکنن و همه سود گیر تولید کنده میاد نه گیر ام اس ای و سافایر و بقیه سازندگان کارت گرافیک و بازده و دفع حرارتی بشدت بهینه و استاندارد سازی میشه یعنی مانند این هست که روی مادربرد شما دو پردازنده نصب شده و حتی میتوانند سوکت واحد و استانداردی تعیین کنند که هزینه های هر دو غول تولد کننده چیپ گرافیکی کاهش پیدا کنه چون روز بروز بازار مصرف اینها در حال محدود شدن هست و تبلت و گوشی ها دارن بازار اینها رو میدزدن و فروش تبلت گوشی داره جای لب تاپ و پی سی رو میگیره و محاسبات ابری جای پردازش های سمت کاربرو میگیرن اینده صنعت همینه راهی جز این نخواهند داشت یا یکی حذف بشه و بازار انحصاری در اختیار یکیشون دربیاد که به ضرر مصرف کنندست

    0 پاسخ
  • بهتر بود تو مکسول هم فعال میکرد.

    0 پاسخ
  • اقا ما اخر نفهمیدیم این قابلیت از قبل بوده الان با یه اپدیت فعال میشه یا بصورت نرم افزاریه ....یا اینکه گرافیک سری 1000 همچین اپنی توی سخت افزارش بوده و خاموش بوده ....توی این نوشته ها هم یجا گفته با درایور جدید فعال میشه زیر عکس نوشته فعال نمیشه :lاخر میشه یا نمیشه

    0 پاسخ
  • آره. منم تقریبا به همین‌شکل مبهم توی ذهنمه :smiley1:smiley1

    1 پاسخ
  • به نظرم اینقدر که انودیا روی این قابلیت مانور تبلیغاتی داد، در عمل آنچنان چیز خاص و خفنی نیست! واقعا هم نیست؛ همین که این قابلیت رو تو نسخه های پیشینش هم میخواد بیاره خودش یک دلیل که بفهمین چیز خاصی نیست...

    1 پاسخ
  • در پاسخ به: AZERILA

    عزیز
    رهگیری پرتو چیز جدید نیست. انویدیا هم نگفته چیز جدیده. کاری که انویدیا کرده اینکه برای اولین بار هسته های اختصاصی برای رهگیری پرتو در رده کارتهای mainstream رو توسعه داده که بتونه این کار رو با قدرت بیشتر و قیمت پایین تری انجام بده. اینکه این قابلیت در کارتهای غیر rtx اجرا بشه تعجب اور نیس. ولی باید دید که با چه پرفورمنسی و چه کیفیتی اجرا میشه. چون بار پردازش رستر و رهگیری پرتو در کارتهای سنتی بر دوش هسته های کودا هستند که .یش بینی میشه شاهد افت عملکرد محسوسی بین این کارتها و کارتهای rtx باشیم. اتفاقا شاید انویدیا عمدا این کار رو انجام میده تا خریداران رو بیشتر مجاب کنه که سری rtx رو بخرن.

    0 پاسخ
  • در پاسخ به: farzad

    دقیقا نمونه این حرکت رو چندین ساله توی محصولات اپل میبینیم که ios 12 داره برای 5s میادش و با توجه به سخت افزار ضعیف و قدیمیه این گوشی یواش یواش گوشی سنگینتر میشه و مصرف باتریش بالاتر میره و کاربر بطور ناخواسته به سمت تعویض گوشی سوق داده میشه .....الانم این حرکت رو انویدیا داره پیاده میکنه ...چون کاملا واضح و معلومه که کارت گرافیک های سری 1000 بصورت سخت افزاری بهینه نیستن و بزور نرم افزاری میخوان یکم رنگ و لعاب بدن به بازی و باعث افت پرفورمنس و FPS بازی میشن و اینم به مرور زمان مردم رو سوق میده به خرید کارت گرافیک های جدید تر مثل داستان اپل .....ولی در کل به نظر من عمر یه کارت گرافیگ سردمدار حدود 5 ساله ..منظورم از 5 سال اینه که شما با بالاترین کیفیت یه بازی رو بازی کنی منظورم هم رزولیشن استاندارد 1080 و تنظیمات ultra و high هستش توی اپشن بازی ....چرا گفتم 1080 شاید بگید الان 2k و 4k اومده ... چون بالاتر از 1080 واقعا اونقدری به چشم نمیاد که بخوایم FPS بازی رو فداش بکنیم ...در ضمن کیفیت 4k خودشو توی یه تلویزیون 55 اینچ نشون میده که تفاوت داره با 1080 وگرنه توی یه مانیتور 25 اینچ اونقدری دیده نمیشه ...شما به کیفیت 1080 و تنظیمات Ultra و very high راحت 5 سال میتونید حالشو ببرید تازه بعدشم چندین سال جا داره با تنظیمات medium و low بازی کنید با رزولیشن 1600 در 1400 و دورو بر اینا

    0 پاسخ
  • در پاسخ به: morteza

    هر دو کمپانی از یک تاکتیک تبلیغاتی یکسان استفاده میکنند. زیاد هم تعجب آور نیست که این دو کمپانی با هم مقایسه بشن چون هر دو سود زیاد رو محصولاتشون میگیرن و ... . خیلی خصوصیات یکسانی دارن این دو کمپانی.

    0 پاسخ
  • در پاسخ به: morteza

    البته تفاوت های زیادی بین اپل و انویدیا در سیاستهای فروش هست. بخوام خلاصه بگم سیستم ios در گذشته به جهت اینکه بسیار کم اپشن بود نیاز به به خصوص رم بیشتر نداشت. با سنگین تر شدن ios نیاز به رم بیشتر محسوس شد و دستگاههای قدیمی که 1 تا 2 گیگ رم دارند دچار کندی میشن. به نظرم طبیعی هست یه گوشی 5 ساله نتونه در حد گوشی های اخیر سریع باشه. خیلی موافق با این مقابسه نیستم ولی موافقم که یه سری سیاستهای فروش وجود داره که کاربران رو به ارتقا تشویق میکنه.
    در مورد رزولوشن بستگی با سایز داره. برای یه مانیتور که معمولا تو فاصله حدود نیم متر از کاربر هست ppi زیر 90 کمه. حالا شما تو سایز 24 اینچ با رزولوشن fhd میتونی به حدود 92 برسی. به نظرم تو سایز 27 تا 32 اینچ 2560*1440، برای اولترا وایدهای 34 تا 38 اینچ که خودم به تازگی خریدم هم 3440*1440 مناسبه. تازه رفرش ریت هم هست. بسیاری از کسانی که با رفرش 144 بازی میکنن میگن 60 فریم به طرز محسوسی آزار دهنده میشه. بنابراین شما با ارتقا مانیتور و خواستها، نیاز به تعویض کارت پیدا میکنی. الان من به خاطر همین موضوع بعد از حدود 2.5 سال 1080 رو با 1080ti عوض کردم. هرچند برای بهترین تجربه بازی باید 2080ti میخریدم که به نظرم ارزش اینو نداشت که حدود 2.5 برابر پولی که از فروش 1080 درآوردم رو بدم بهش در حالیکه برای خرید 1080ti فقط 30% سر دادم (البته با این متد که 1080 خودم رو در اروپا فروحتم و ti رو یکی از دوستان از ایران خرید)

    0 پاسخ
  • در پاسخ به: farzad

    LG 34WK95U

    1
  • در پاسخ به: farzad

    نه اولتراواید ۴کی نیومده. ولی بیاد رزولوشنش طوریکه ۴کی معمولی باید لنگ بندازه جلوش. البته تا جایی که من دنبال کردم نیومده.
    اره اون مدل alienware خیلی خوبه. منتهی خیلی گرونه. حدود ۸۵٪ بیشتر از مبلغیه که من پرداخت کردم. بخشی از گرون بودنش به خاطر جی سینک داشتنش هست که البته الان مانیتور جی سینک تا حد زیادی خریدنش به خاطر ساپورت کردن فری سینک توسط انویدیا اشتباهه. من دلشو ندارم دیگه اینقدر پول به مانیتور بدم.
    Hdr این مانیتورها واقعی نیست چون پنل باید native 10bit باشه اولا و دوما کمینه و بیشینه بودن نورش هم از یه حدی بیشتر و کمتر نباشه.
    مانیتور من در حد بسیار خفیفی میتونه hdr رو شبیه سازی کنه که قابل صرفنظر کردن هست. البته تا حالا بازی رو در حالت hdr تست نکردم ببینم چطوره

    0
  • در پاسخ به: farzad

    خب مثل اینکه 4k اولترا واید هم اومده ... حرفمو پس گرفتم.

    0
  • در پاسخ به: farzad

    اتقاقا دیروز داشتم این سایتو چک می کردم میدونم کدومو میگی:
    https://www.techradar.com/news/best-gaming-monitor
    من خودم شماره 2رو میپسندیدم.
    HDR تو مانیتوری که گرفتی چطوره؟

    0
  • در پاسخ به: farzad

    کامبیز
    من دنبال 4کی اولتراواید نبودم چون همونطور که گفتی رزولوشنش در حدیه که کارتهای امروزی نمیتونن هندل کنن مگر در آرایش مولتی کارت که به نظرم ارزش نداره.
    من منتظر HDR اولترا واید بودم. الیته HDR واقعی نه اینهایی که به صورت نرم افزاری تکنیک HDR رو پیاده میکنن. حساب کردم دیدم این مانیتورها طول میکشه بیاد تو بازار و اگه بیاد هم قیمتهاشون خیلی بالا میشه. شاید بالای 2000 یورو. ممنون. مانیتوری که گرفتم Benq EX3501R هست که 35 اینچه. واقعا اولتراواید یه چیز دیگه هست به خصوص تو بازی و فیلم های سینمایی. این مانیتور که گرفتم با یه تحفیف خوب گرفتم. قیمت نرمالش در محل زندگی من 750 یورو هست که من 600 یورو پرداخت کردم براش. گاهی تخفیف های عجیبی میزارن که خرید تو این تحفیف ها خیلی حال میده. مثلا یکی از دوستام تلویزیون 65 اینچی 4k qled سامسونگ رو که نرمالش حدود 2400 یورو هست تو بلک فرایدی 1400 یورو خرید.

    مرتضی عزیز
    درسته، رزولوشن و سایز غالب همین چیزیه که شما میگی. بحث دارندگی هم نیست. یه مانیتور خوب حداقل 5 سال مفید کار میکنه. تو مورد من پرداخت 600 یورو برای همچین بازه زمانی پول مهمی نیست. فعلا توانشو دارم که بتونم با یکی دوماه پس انداز بعد از کسر مخارج زندگیم این هزینه ها رو بدم. اگه نتونم درآینده خب منم همچین خریدهایی رو انجام نمیدم. زندگی آدم بر اساس الویته. من فعلا از سفرهای پرخرج و رستوران رفتن های آنچنانی صرفنظر کردم و به گوشی و کامپیوتر اهمیت میدم در حالیکه دوستان اروپایی بسیاری که شاغل هستند چندین برابر من صرف خوردن و نوشیدن و سفرهای اینور و اونور میکنن.
    وضعیت ایران درست نیست وگرنه اگه یه اقتصاد نرمال داشتیم میشد که الان داشتن یه سیستم خوب برای علاقه منداش به آرزو تبدیل نشه.
    یه سیستم بالا رده با مانیتور خوب حدود 3000 یورو هزینه برمیداره. در اروپا با داشتن یه شعل خیلی معمولی (ماهی 1500 تا 2000 یورو درآمد) میشه چنین سیستمی رو با 2 یا 3 ماه پس انداز بعد از کم کردن سایر هزینه های زندگی مثل اجاره خونه و ... خرید. تو ایران یه شعل رده متوسط به بالا با درآمد شما 4 میلیون بزار ببین چند سال طول میکشه با کسر محارج زندگی یه علاقه مند چنین سیستمی بخره.
    مانیتور های معمول اولترا واید در رنج 700 تا 900 یورو هستند که فرکانسشون 100 هرتزه. با سخت افزار حال حاضر به نظرم این رفرش ریت خوبه. منم گیمر حرفه ای نیستم که روزی چند ساعت بازی کنم. برای خیلی ها مثل من که occasional gamer هستند رزولوشن بهتر و سایز مناسب واجبتر از رفرش های 144 هرتز یا بالاتره. ضمنا رفرش های خیلی بالا به درد competitive gaming میخوره که من اهلش نیستم بشینم مثلا CG بازی کنم.
    درسته این مانیتورها گرون هستند ولی به نظر من خیلی ها اهمیت مانیتور رو درست نمیتونن درک کنن. مانیتور خوب از سیستم خوب داشتن واجبتره.

    1
  • در پاسخ به: farzad

    فرزاد حساب کردی مانیتور 4k اولترا واید حالا حالا ها نمیاد بیاد هم کارت گرافیک نیست جوا بده رفتی خریدی خلاصه!
    مبارکه, حالا چی خریدی؟

    0
  • در پاسخ به: farzad

    نه اون مقایسه اپل و انویدیایی که زدم صرفا منظور همین سیاست فروششون بود که مردمو ترقیب میکنن و چیزی که من دیدم رزولیشن بالاتر از 1080 واقعا افت FPS شدیدی میاره و در مورد اینچ صقحه حق با شماست فقط اکثریت ملت زیر 24 اینچ مانیتور دارن منم سر همین رزولیشن 1080 رو استاندارد میدونم یجورایی رزولیشن 1080 مثل کارت 1060 توی استیم میمونه که مین استریمه و اکثریت بستن ....وگرنه دارندگی و برازندگی کسی که پول یه سیستم خفن رو داره بده مثلمن پول یه مانیتور مثبت 30 اینچ و خفنم داره بده که راحت 2k یا 4K بازی کنه ....چون واقعا مانیتور مثبت 30 اینچ و فرکانس 144 یا 260 هرتز واقعا گرونه .....خودش پول یه سیستمه و اینم قبول دارم اگه فرکانس 144 هرتز بازی کنی واقعا احساس میکنی فرقشو با 60هرتز ولی کلی تحقیق کردم بین 144 تا 260 اونقدری محسوس نیسش

    0
  • در پاسخ به: farzad

    منم نظرم همینه!
    هدفش معرفی این قابلیت در عمل به کاربران هست به همراه افت کارایی تا همه کوچ کنن به سمت کارتهای جدیدش که کم فروش شدند.

    0 پاسخ
  • آره دقیقا.. کارتای RTX کمر انویدیا رو شکستن با فروش نرفتنشون..

    احتمالا واس همین داره خودشو پاره می‌کنه =))=))

    0 پاسخ

دیدگاه خود را اضافه کنید.

ارسال دیدگاه به عنوان مهمان

0
دیدگاه شما پس از بررسی منتشر خواهد شد.

تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.